Verwachtingen helpen niet
oktober 29, 2017
Veranderen als constante factor
november 12, 2017
Laat alles zien

Vrienden worden met je emoties

 

De worsteling om het roer – Otolia Kraszewska (1899)

Als je wraak wilt omdat je gevoelens zijn gekwetst is je eigen lijden het enige wat je kunt zien. Maar als je rustig wordt en dieper kijkt zul je zien dat degene die jou heeft gekwetst zelf ook lijdt.

 

In de kamers van ons hart leven twee huurders naast elkaar: Adolf Hitler en Moeder Teresa.

Als we door onzekerheid en angst overweldigd zijn, voelen we de innerlijke werken van Hitler.

Als we in contact zijn met liefde en verwantschap horen we de vriendelijke stem van Moeder Teresa.

Er is niemand te vinden die alleen bekritiseerd of alleen geprezen wordt of zal worden. Als iemand een ander bekritiseert zou je kunnen denken dat die het verdient. Maar als je beter kijkt, zie je dat de criticus klaagt omdat hij zijn zin niet heeft gekregen. Laat je dus niet te gemakkelijk beïnvloeden. Als je iemand aanvalt is dat vaak omdat je bang bent.

Mensen vragen weleens of je trots inslikken hetzelfde is als opgeven. Ik denk het niet. Nederigheid is een teken van innerlijke kracht en wijsheid. Als je trots inslikt, wordt echte communicatie mogelijk. We kunnen elkaar eindelijk horen en uiteindelijk onze problemen oplossen.

Reageer niet emotioneel en verlies je zelfbeheersing niet als iemand zegt dat iets niet kan of mag. ‘Nee’ kan een verrassende nieuwe wereld voor je openen. Nee kan je onverwacht bij goede mensen brengen. Als je tegen het onveranderlijke ‘nee’ begint te duwen, zul je eronder lijden en andere mogelijkheden mislopen.

Namasté,

Sjaak Ruivenkamp

Uit: Rust vinden in een drukke wereld van Haemin Sunim

2 Comments

  1. Emil schreef:

    Ik vind niet passend om AH te gebruiken. Is daar geen andere vergelijking voor te vinden?

    • Sjaak schreef:

      De Koreaanse zen meester Sunim schrijft daar op deze manier over. Adolf Hitler is een onderdeel van onze geschiedenis en kan als een symbool voor het kwaad gezien worden; in dat kader is ook interessant hoe Hannah Arendt geschreven heeft over de rechtszaak van Eichmann in Israël; zij heeft daar de banaliteit van het kwaad over geschreven. Feitelijk zegt zij dat wij het “kwaad” niet alleen in monsters buiten onszelf moeten zoeken maar dit negatieve – in vele vormen – ook in ons aangetroffen kan worden. Het kwaad heeft vele gezichten zegt zij.